Zprávy

ZPRÁVA: Festival Divadlo Plzeň je unikátní

DN

Ředitel festivalu Jan Burian je přesvědčen, že Mezinárodní festival Divadlo, který se odehraje ve dnech 10.-18.září v Plzni už po třiatřicáté, je svým rozsahem a zaměřením ve světě unikátní. A ve prospěch tohoto prohlášení svědčí fakta: představí se tu 25 souborů z Francie, Maďarska, Německa, Norska, Slovenska a České republiky, v téměř 40 představeních a dalších akcích.

Ambicí dramaturgie festivalu je během týdne ukázat účastníkům co nejpestřejší vzorek toho, co vzniklo v oblasti divadla u nás v minulé sezóně, a k tomu přidat velkou dávku exkluzivních zahraničních titulů, z nichž mnohé již získaly světový věhlas. Jak obtížné je sestavovat dramaturgii takového festivalu, se dozvíte v zářijovém čísle Divadelních novin v článku Michala Zahálky. Navíc, jak prozradil Burian, finanční dotace pro festival už je dost let stále stejná, zatímco nároky technologické i nákladové stále stoupají. Nicméně, navzdory problémům se daří představovat skutečně exkluzivní program. Co tedy milovníky divadla čeká?

Zahajovacím představerním festivalu Divadlo bude inscenace Tiaga Rodriguese Vzdálenost.           Foto Christophe Raynaud de Lage


Krátce po červencové premiéře na Festivalu d’Avignon přijede do západočeské metropole nejnovější inscenace Vzdálenost (La Distance) portugalského dramatika, režiséra a ředitele avignonské přehlídky Tiaga Rodriguese. Inscenaci, jejíž děj se odehrává na Zemi a na Marsu roku 2077, koprodukoval také plzeňský festival.

Brechtovu Svatou Johanku z jatek v režii Dušana Pařízka představíBerliner Ensemble.               Foto Birgit Hupfeld


Německý Berliner Ensemble přiveze nejnovější inscenaci Dušana D.Pařízka, zřídka uváděnou inscenaci Bertolta Brechta z prostředí masného průmyslu v Německu konce třicátých let minulého století Svatá Johanka z jatek. Budapešťský soubor Proton světoznámého režiséra Kornéla Mundruczóa v Maďarsku kvůli nulové podpoře státu nevystupuje a bojuje na hraně přežití. Jedinou šancí tak zůstává zahraničí. Do Plzně stejně jako na další prestižní evropské festivaly přiveze inscenaci Parallax, intimní vyprávění o složitosti židovské identity napříč třemi generacemi jedné maďarské rodiny.

Inscenace Parallax maďarského souboru Proton v režii Kornela Mundruczó       Foto Nurith Wagner


Tradiční host festivalu, Slovenské národné divadlo, zakončí hlavní část festivalu inscenací Tatarka režiséra Dávida Paška, vycházející z literární tvorby slovenského spisovatele a publicisty Dominika Tatarky. Všichni režiséři zahraničních inscenací přislíbili účast a měli by se účastnit diskusí s diváky.

Plzeňský program uzavře inscenace SND Tatarka.         Foto archiv festivalu


Program sestavený z českých a moravských inscenací se tradičně stane šancí vidět na jednom místě během pěti dnů výběr z nových, výjimečných inscenací, které se urodily za uplynulou sezónu na našich scénách. Slovácké divadlo Uherské Hradiště se představí s inscenací stěžejního díla moderní americké dramatiky Tramvaj do stanice Touha (režie Anna Davidová) v aktuálním překladu Ester Žantovské. Další klasické dílo světové dramatiky, Nepřítel lidu Henrika Ibsena (režie Jan Holec), přiveze ostravské Divadlo Petra Bezruče. Národní divadlo Brno v inscenaci Vlastenci (režie Jakub Šmíd) nabídne průvodce zrodem Putina jako moderního diktátora a jeho vztahu k vlastnímu „stvořiteli“ Borisi Berezovskému. Román Červotoč Layly Martínez se stal jednou z největších událostí španělské literatury posledních let. Činoherní studio z Ústí nad Labem jej adaptovalo jako vizuálně působivou, herecky silnou inscenaci (režie Eliška Říhová). Nejen dětem bude určena komorní autorská pohádka Akce Rosomák (režie Johana Bártová) Naivního divadla Liberec. Z pražských scén dramaturgie festivalu vybrala inscenaci Wernisch (režie Jan Nebeský) z Národního divadla, poetické pásmo scének, skečů, písní i „pouhé recitace“. Divadlo Na zábradlí uvede zpracování křehkého románu Virginie Woolfové Paní Dallowayová (režie Anna Klimešová) v čele s uhrančivou Magdalénou Sidonovou. MeetFactory přiveze dramatizaci jednoho z nejtemnějších a nejkomplikovanějších děl Irvina Welshe Noční můry s čápem marabu (režie Tomáš Ráliš). Loutková inscenace Soudružky s kroužky (režie Dominik Migač, Marta Hermannová a Jan Pichler) zavede diváky na spartakiádu a do života v normalizačním Československu. Působivou hru s objekty nabídne inscenace Berty Doubkové, nositelky Ceny divadelní kritiky za scénografii roku 2024, Vyrobím díru, abych z ní mohla čouhat souboru TMEL. Plzeňské Divadlo J. K. Tyla se představí múzickou inscenací Požár (režie Josef Doležal), ve které se nejen hraje, ale také zpívá a tančí. Divadlo Alfa v inscenaci Pravdu má každý svou (?) (režie Jakub Vašíček) zkoumá současný svět zahlcený nejen informacemi, ale také zpochybňováním vědecky dokázaných jistot. Na hlavní část festivalu tradičně naváže epilog a v něm tři pražské inscenace – Kartonový taťka (režie Michal Vajdička) Divadla v Dlouhé, Rande s feministou (režie Pavel Ondruch) Divadla Ungelt a Heda Gablerová – naostro (režie Jiří Havelka) Činoherního klubu.

Loutková inscenace Dominika Migače, Marty Hermannové a Jan Pichlera Soudružky s kroužky nás vrátí do období socialismu a spartakiád.            Foto Martin Špelda


Letošní ročník více než v předchozích letech obsahuje také alternativní a loutkové tituly. „Programová sekce Johan uvádí reprezentuje naši pravidelnou, celoroční, kontinuální práci, ve které nabízíme přátelský, inspirativní prostor, ale i čas především hledačským, angažovaným projektům, mladým umělcům na startu profesionální dráhy, i zkušeným tvůrcům v etapě cesty proměny uměleckého jazyka, k hledání nových témat, k ohledávání nových výrazových prostředků,” říkají ředitelka centra Johan Marcela Mašínová a Roman Černík, hlavní dramaturg Moving Station a této programové sekce. Návštěvníci tak v prostoru Moving Station uvidí work in progress inscenace What the Folk?, kreativní reakci na politickou situaci na Slovensku souboru BOD.Y NGO, inscenaci Pomáhat a chránit česko-norského souboru Direct Action Theatre, která čerpá z intervencí ve veřejném prostoru a pracuje s těžkooděneckými uniformami, dále hravou a poetickou inscenaci Mikrosvěty zkoumající křehkost naší existence českého souboru ZDRUHESTRANY, premiéru Slip Grip choreografky Jitky Sary Páníkové a skladatelky Natálie Plevákové, ve které performerka využívá kolečkové brusle, na kterých neumí jezdit, scénickou kompozici Wandervogel kombinující prvky dokumentárního a fyzického divadla od Jana Mocka a kol. o životě sudetoněmeckého národovce Heinze Ruthy, nedobrovolného aktéra největšího homosexuálního skandálu první republiky, a inscenaci Romana Černíka Madamme M. o vězenkyni koncentračního tábora v Holýšově na Domažlicku, paní Marie-Marguerite Michelin.

„Věřím, že i letošní ročník diváky osloví svou rozmanitostí a odvahou a že jim nabídne nejen silné zážitky, ale i podněty k zamyšlení nad světem, v němž žijeme,“  říká ředitel festivalu Jan Burian.