Rozhovory

ROZHOVOR: Když připravujeme novou inscenaci, první myšlenka patří šapitó a jeho magii

Jana Machalická

Francouzský cirkus Akoreacro, který patří k letošním hlavním hvězdám Letní Letné, není v Praze poprvé a pokaždé diváky uchvátil. Letos přivezl novou inscenaci, která měla před pár týdny premiéru v Antverpách. Pronikla jsem do jejich „ležení“ na Letenské pláni, kde mají perfektní zázemí včetně kuchyně, měli tuším dva dny volna, a tak tam bylo docela živo. Povídala jsem si s akrobatem Romainem Vigierem a produkčním Jeffem Pykou. Oba tvrdí, že Letní Letná je úžasný festival, který už má v Evropě zvuk, a také že se do Prahy moc rádi vracejí, prý máme skvělé publikum.

Jak se zrodila myšlenka vašeho nového projektu Ostinato? A jak vzniká tvar inscenace – nejdřív přemýšlíte o akrobacii a pak o scénáři, nebo obráceně?

Romain: Chtěli jsme najít univerzální a také jednoduchý příběh, do něhož bychom mohli zakomponovat akrobacii. Uvažovali jsme nejdřív o známých pohádkách, třeba o Červené karkulce, taky nás napadl Vivaldi a jeho Čtvero ročních dob. Chtěli jsme něco, co všichni znají a my bychom si s tím pohráli. Režisér Alex Markoff nám nabídl, že bychom mohil vyprávět hodně zjednodušený příběh lidstva od našich pravěkých předků s kyjem v jeskyni až po současnost a že by šlo předvést, jak je člověk krásný a dobrý, stejně jako zlý a zákeřný. A stále tvrdohlavý. Zdálo se, že tohle téma půjde dohromady s hudbou. Tak jsme se o tom začali společně bavit a ve zvoleném tématu jsme nacházeli spoustu humorných poloh. Ale musím zdůraznit, že Ostinato je velice čerstvá inscenace, která se ještě vyvíjí, každým představením se zpřesňuje a řada situací se dalším hraním proměňuje, ale to není nic nového, tak to děláme pokaždé.

Romain Vigier. Foto Kalimba


Premiérovali jste ji v Antverpách, proč ne doma ve Francii?

Jeff: Máme léty ověřený systém, že uvádíme premiéry v zahraničí, chceme se pravidelně představovat v evropských zemích. Takže nejdřív to byla premiéra a tři neděle hraní v Belgii, teď tři neděle na Letní Letné a teprve pak představíme Ostinato ve Francii.

Jeff Pyka. Foto Kalimba


Před několika lety jste začali spolupracovat s konkrétním dramatikem, který pro vás psal. Proč jste se pro to rozhodli a co vám to přineslo?

Romain: Přemýšleli jsme o tom, jak cirkus může vyprávět příběh a zároveň se rozvíjet jako fyzické a hudební divadlo. Nakonec to nebylo nic složitého, dostali jsme do ruky „surový materiál“ a společně jsme ho začali opracovávat. Navrhl nám situace, objekty a my jsme na ně reagovali akrobacií i hudbou. Takhle to bylo i u Ostinata, vznikne koncept, my o něm přemýšlíme jako akrobaté a z této naší zkušenosti, vlastně jakéhosi akrobatického slovníku a také znalosti techniky, se rodí nápady. Pro nás je také důležitá živá hudba, pomáhá umocnit dramatickou sílu obrazu.

Když připravujete nový projekt, co je prvním impulzem?

Romain: První myšlenka je šapitó, jeho magie a to, jak se co nejvíc přiblížit divákům. A soubor a jeho kolektivní souhra, to je pro nás hodně důležité. Najít lidi, kteří vnímají podobně a slyší na sebe.

Jeff: Jak jsme o tom už mluvili, Akoreacro se v posledních letech snaží dávat akrobacii hlubší smysl a pomocí fyzična chce předat konkrétní výpověď nebo jen příběh. To ale vyžaduje dokonalou techniku, bez ní na takový vyšší stupeň nelze pomyslet. Pro nás je důležitá také hudba, ta pomáhá umocnit dramatickou sílu obrazu.

Francie je kolébkou nového cirkusu, takže tam operuje hodně souborů. Je složité obstát ve velké konkurenci?

Romain: Je nás hodně, ale také se lišíme a každý soubor má své početné diváky a ti pořád chtějí vidět něco nové. Jistě, konkurence existuje, také kulturní politika není žádná sláva, peněz je spíš méně než více…

Na Letní Letnou letos Akoreacro přivezlo inscenaci Ostinato. Foto František Ortmann


Čerpáte podporu z veřejných peněz?

Romain: Ano, ale žádné sláva to není…

Jeff: Na druhé straně jsme zavedený soubor, dá se říct podnik, máme vlastní šapitó, kompletní techniku, karavany.

V kolika lidech jste začínali?

Romain: V roce 2006, kdy Akoreacro vzniklo, jsme byli čtyři, nyní je nás třináct artistů a na turné celkem dvacet lidí. Jsme zvyklí žít společně, ono to souvisí i s tvorbou, je nutné si rozumět a mít k sobě důvěru. Jak vidíte, máme veškerý servis včetně kuchyně, kde se každý den vaří, a sdílíme přirozeně společný prostor. A musím zdůraznit, že je pro nás nesmírně důležitý Jeff – my skáčeme salta, ale někdo to musí musí zorganizovat, zprodukovat a postarat se o finanční rozpočet.

Na webových stránkách máte dvě fotografie, jak vám rostou děti. Jste na turné s rodinami?

Romain: Mění se to, na každém turné je to jiné. Teď je tu část dětí, závisí to na tom, zda tu s námi jsou oba rodiče. Je třeba všechno dobře zorganizovat tak, aby na turné jeli ti, kterým vyhovuje tento způsob života, pro každého to není a pak je lepší, aby se do toho nenutil a zůstal doma. Máme také školní karavan, aby se děti mohly učit a nezameškávaly ve škole.

V zimě jste také na turné?

Jeff: Ano, letos budeme v Salcburku.

Jaký je váš pracovní režim, jak dlouho uvádíte jednu inscenaci?

Jeff: V zásadě hrajeme jeden projekt tak čtyři roky, od první myšlenky k realizaci to trvá tak dva roky. Pak na půlroku přestaneme hrát a veškerou energii soustředíme na přípravu nové inscenace.

Máte vůbec nějaký volný čas?

Romain: Musíme ho mít, musíme relaxovat, věnovat se svým věcem, rodině, ale nesmíme ztratit koncentraci. Mezi jednotlivými turné máme pauzy, ale člověk pořád musí myslet na to, že se vrátí do manéže a musí být připravený. A to si musí každý zorganizovat sám. Už mám určitý věk a cítím, že už potřebuju víc času, abych se dostal do formy.

Vždyť jste ještě mladý…

No jo, ale byl jsem mladší, už si nemůžu dovolit pauzírovat déle než týden.

Viděla jsem, že vaším jediným jištěním při náročných akrobatických číslech jsou žíněnky. Míváte strach?

Romain: Ono je víc druhů strachu, a když je ho příliš, může vás paralyzovat. Vyznat se v něm je dobré a je to také znamení, že si uvědomujete, jak riskujete. Je nesmírně důležité být pořád ve střehu, být absolutně koncentrovaný.

Jeff: To, co divák vidí a tají při tom dech, souvisí také s úžasnou magií cirkusu, vy nemůžete vědět, jak ta čísla a triky vznikají, na čem jsou založené, zkrátka nevidíte dovnitř a rádi se necháte unést a okouzlit.

Jak hodnotíte Prahu a festival?

Romain: Je to tu báječné, rádi se vracíme. Letní Letná je unikátní festival.

Jeff: A je to také výkladní skříň českého nového cirkusu, který má co nabídnout. Je to výborně zorganizovaná přehlídka, pro soubory funguje bezchybně. Zůstáváme tu tři neděle a cítíme se tu velmi dobře, atmosféra je velmi přátelská. A Praha je krásné město, to je taky velký bonus.