Recenze

Každodennosti aneb Continuo u jezu

Jana Soprová

Už od počátku devadesátých let minulého století působí v jižních Čechách Continuo manželů Štouračových. Po delší době se v Malovicích dočkali méně skromného prostoru, který slouží mnoha rezidencím především pohybových a nonverbálních umělců. A každoročně sem – do Švestkového Dvora – přijíždějí lidé z celého světa, aby po několikadenním soustředění vytvořili divadelní či performační tvar, který patří jen jednomu létu…

 
V prostředí parku u Velkého jezu se odehrávaly tajemné mikropříběhy. Divadlo Continuo využilo i projekcí na plátno
Foto: Michal Hančovský

Po letech zkoumání exteriérů kolem Malovic, kdy věrní diváci vyzkoušeli vlakovou jízdu krajinou, putování pěšky kolem jezer či zkoumání polorozpadlých starých hospodářských usedlostí, se v loňském roce Continuo stalo součástí přípravy na projekt Evropského hlavního města kultury pro rok 2028, kterým se staly České Budějovice. Jakýmsi předskokanem byla loňská imerzivní inscenace, v níž na pár dní zabydleli budovu bývalé českobudějovické pošty. Letos v rámci dlouhodobého konceptu Site-specific LAB vyzkoušeli nový formát, nabízející performační kytici nejrůznějších tvarů a barev, jinými slovy čtrnáct dní trvající projekt u Velkého jezu řeky Malše v parku v centru Českých Budějovic pod názvem Každodennosti. Jedná se o několikaletý site-specific či imerzivní projekt Krajina příběhů, v jehož rámci se až do roku 2028 plánuje každoročně uvést performance (2026 Týn nad Vltavou, 2027 Novohradské hory, v roce 2028 jej završí velkorysá část věnovaná novodobé historii Českých Budějovic a Jihočeského kraje).

Jak víme, počasí na sklonku července příliš nepřálo, nicméně přesto se nám nakonec podařilo k budějovickému jezu na poslední chvíli dorazit – a měli jsme štěstí. I poslední den se totiž odehrával dosti hutný program. I když imerzivní performanci v kavárně Fér Café (principem bylo pozorování každodennosti z oken kavárny) jsme museli oželet.

Paměť jednoho obýváku

V letošním ročníku byli diváci, kteří přišli do šapitó Continua u Velkého jezu, aktivizováni, aby vyplnili dotazníky a sdíleli jejich prostřednictvím svůj příběh nebo zážitek týkající se například zvyklostí a každodennosti v historii, v současném běžném životě či konkrétně v budějovickém regionu. Tyto vyplněné dotazníky prý poslouží jako podklad pro chystaný sborník, který chce Continuo publikovat. Za vyplnění dotazníku, které mohlo být i anonymní, byla možnost získat kafe nebo polévku zdarma.

Mezinárodní tým performerů v představení Každý den je noc hovořil k divákům mnoha světovými jazyky
Mezinárodní tým performerů v představení Každý den je noc hovořil k divákům mnoha světovými jazyky
Foto: Michal Hančovský

Maringotka stojící opodál šapitó skrývala tajemství, kterého jsme mohli být (po jednom) účastni. Totiž jakýsi typ imerzivního či spíše voyeurského divadla pod názvem Obývák. Když člověk vstoupil a usedl v poměrně malém prostoru prostě zařízeného pokoje, jemuž ovšem dominovaly několikery dveře (a jedny celoplošně pokryté zrcadlem), stal se součástí časoprostoru, v němž se na přeskáčku beze slov odehrávaly různé příběhy. Sem tam sice zazněly hlasy, ale nebyly podstatné, vytvářely spíše zajímavou atmosféru světové pospolitosti, neboť jejich majitelé pocházeli z různých částí světa. A divák se mohl začít rozhlížet… Gauč, na kterém se postupně vystřídalo několik jednotlivců či dvojic, kuchyňský kout, malá knihovnička, stůl a dvě židle (na jedné seděl neviditelný svědek, divák). Na stole dopis v angličtině hovořící o lásce, ale také o rozloučení. A kouzlo časoprostoru, v němž se střídavě pohybovaly postavy jakoby z různých časů, děje se vrstvily, překrývaly, jako když listujete albem fotek na přeskáčku. Jednotlivé postavy odpočívaly, chvílemi ustrnuly v zamyšlení, aby se vzápětí daly do hektického pohybu. Jiní snad i chvílemi meditovali, ale třeba také pili pivo či se chystali na cestu, přicházeli a vzápětí odcházeli jiným dveřmi, aby je nahradil někdo další. Byla to vlastně taková tříšť vzpomínek, paměť jednoho pokoje. Která nám mohla připomenout okamžiky z našeho života.

Pindíky důležité u lidí i zvířat

Performativní přednášku v šapitó pod názvem Úloha člověka v dějinách poměřování pindíků měl Petr Tureček, člověk balancující mezi vědou a uměním. K obojímu má evoluční biolog a vysokoškolský pedagog, zároveň ale i performer a básník blízko. Prezentace trvající 45 minut kombinovala dokazatelná fakta a vědecké vývody a s lehce cimrmanovským humorem seznámila přítomné diváky, jak to chodí se seznamováním a párováním v živočišném světě, především u opic. Jeho prezentaci pak pohybově doplňovali jednotliví performeři ze semináře Continua, které jsme pak měli možnost vidět v nočním open air představení v okolním parku.

Mozaika vztahů a drobky příběhů

Poslední představení Každý den je noc začíná po setmění. I když tentokrát kvůli silné bouřce hrozilo, že se možná neuskuteční. Nicméně performeři i diváci jsou stateční. A Bůh se smiloval… Přestalo pršet ve chvíli, kdy se začalo stmívat – a tak představení mohlo začít. Nejprve diváci prošli jakousi symbolickou branou do světa fantazie, který jim dalších sto minut ukazoval záblesky alternativní reality, kde se zhmotňují pocity prostřednictvím tance a rozmanitých pohybových, ale i zvukových aktivit. Soustředění performerů z celého světa, mezi nimiž jsou zkušení i začátečníci, pod vedením manželů Štouračových vždycky dokáže performery až neobyčejně stmelit a společně vytvořit „plovoucí“ tvar, v němž každý může ukázat některou ze svých dovedností (někteří jsou více zaměřeni na hudební stránku a utvoří kapelu či zpívají, jiní se více soustředí na pohybovou stránku, oživenou nějakou konceptuální akcí). Myslím, že programově tu zaznívají mnohé světové jazyky, což nenásilně poukazuje na propojení nejrůznějších národností a kultur.

Ale slova jsou spíše ilustrací, tvůrci upozorňují na to, že není nutné, aby diváci textům rozuměli. Spoléhá se totiž především na vytvoření specifické atmosféry, propojení lidského elementu s okolní přírodou a zároveň překvapivé prolnutí přirozeného prostředí parku s artefakty, které sem jsou na chvíli vloženy (pohovka, stůl, židle, provazy visící ze stromu, plátno na stínové divadlo a další). Představení začíná na rozlehlé louce, kde se k nám pomalu blíží jednotlivci, kteří si diváky nakonec „rozeberou“, aby nevznikaly tlačenice v jednom místě. Pozornost se však rozptýlila mezi jednotlivé epizody odehrávající se mezi stromy a u jezu (včetně odvážného vstupu do vody jedné z performerek). Prostor rámují světlonoši, kteří diváky ve tmě baterkami navigují k místům dalších dějů. Můžeme se pokusit dát si dohromady skládanku zlomků příběhů, ale lepší je podlehnout tajemné noční atmosféře, v níž se vynořují jednotlivé momenty jako ve snu. Některé scény působí romanticky, jiné až agresivně, konfrontačně, další vzbuzují otázky a nutí diváka domýšlet si příběhy po svém. Vše se ovšem odehrává, aniž by docházelo k interakci s publikem. V paměti bezpochyby utkví například zprvu neforemný černý igelitový pytel, z něhož se postupně vyklube lidská bytost, němá milenecká hádka na gauči umístěném neadekvátně kdesi mezi stromy, dívka kráčející k Malši (na konci července v ní mnoho vody nebylo) a Velkému jezu, aby tu usedla u stolu napůl ponořeného do vody, či záblesky životů, které můžeme sledovat skrze střídavě odkrývaná a zakrývaná okénka z obou stran nízké dřevěné stavby (to je ovšem jeden z osvědčených efektů metody Štouračových, který nikdy neomrzí).

Odvážná performerka v rámci nočního představení vstoupila i do vody
Odvážná performerka v rámci nočního představení vstoupila i do vody
Foto: Michal Hančovský

Když se jednotlivé skupinky diváků nakonec sjednotí, znovu překročíme hranici „mezi dnem a nocí, mezi městem a krajinou, mezi každodenním a mimořádným“. Postupně projdeme za zářící plátno a vynoříme se tam, odkud jsme vyšli. Totiž na louce, kde se začínalo, ale která se mezitím změnila v koncertní sál pod širým nebem, kde vyhrává kapela a kde diváci mohou na chvíli usednout ke stolům ozářeným svíčkami. Continuo i tentokrát nabídlo výjimečný zážitek, který je pokaždé jiný – díky dispozicím performerů, ale hlavně díky momentálnímu počasí. Je to takový rituál léta.