Cukrárna pro milovníky baletu
Jana Soprová

Dvakrát vyprodané divadlo Hybernia svědčí o tom, že je u nás dostatek milovníků klasického baletního umění, kteří neváhají utratit poměrně vysokou cenu za vstupenky na International Ballet Gala. Tuto událost už podruhé zorganizoval a osobně uvedl tanečník a choreograf Jiří Bubeníček.

Po loňském úspěšném baletním gala v Divadle Na Vinohradech se tentokrát ve výběru Jiřího Bubeníčka představili tanečníci z celého světa v Hybernii ve více než dvouhodinovém programu. Ten zahrnoval nejen vystoupení sólistů z prestižních souborů, ale také opravdu rozmanité typy choreografií. Kromě těch, které vytvořil sám Bubeníček, se představily choreografie Bena Van Cauwenbergha či Mária Petipy. Ve velké většině se jednalo o kratší úryvky z celovečerních baletů, které byly ovšem tak kvalitně provedené, že jakákoli kritika ztrácí smysl. Jiří Bubeníček vesměs vybral tu nejvyšší kvalitu, a milovník baletu si musel v sále připadat jako v cukrárně či v restauraci plné vybraných lahůdek, kdy jen těžko hledáte, co vám chutná nejlépe. Rozmanité nálady, hudba, tanec, i krátké příběhové momentky, to vše vytvářelo zajímavý a inspirativní celek. Byl to tedy jakýsi digest toho nejlepšího z evropského baletu, mezi účinkujícími byli tanečníci z Bayerisches Staatsballett, Hamburg Ballett, Birmingham Royal Ballet, Staatsballett Berlin a Národního divadla Brno. Bonusem byla úplně první návštěva Tokyo City Ballet, který přivezl pro soubor specielně upravenou choreografii Jiřího Bubeníčka pod názvem L´HEURE BLEUE. Příjemným překvapením bylo i zařazené úryvku z baletu LE SOUFFLÉ DE L´ESPRIT, který zatančili studenti z letošní mezinárodní Bubeníčkovy Ballet Masterclass, mezi nimiž zazářila nesmírně talentovaná holčička Charlotte Kalvachová, která má před sebou bezpochyby hvězdnou budoucnost.

Dva úryvky z brněnské inscenace dějového baletu Cyrana z Bergeracu, v němž společně s tanečníky vystupuje i herec Jakub Svojanovský či sopranistka Romana Kružíková, předvedl umění mezinárodního týmu baletních umělců (Roxana Anna Yeh a Cyrano Shoma Ogasawara). Dvakrát se představil Javier Rojas z Birmighamského královského baletu, který okouzlil v duetu s Rebeccou Bianchi jako Don José a Carmen, a následně si „střihnul“ sólovku na píseň Jacquese Brela Les Bourgeios. I jména dalších účinkujících dávala najevo, že ve světě baletu pro umělce neexistují hranice a že žádný prestižní soubor neváhá angažovat tanečníky a tanečnice z rozmanitých zemí.
Nejočekávanější ovšem bylo vystoupení tanečníků z tokijského městského baletu. K choreografii L´heure bleue, tedy „modré hodiny“, kdy není ani den, ani ráno, ani večer - chvíle mezi světlem a tmou, inspiroval Jiřího Bubeníčka pobyt v Paříži a zdejší obrazy, světoznámé galerijní poklady. Tanečníci a tanečnice v tuto magickou hodinu symbolicky vystupují z obrazů a ožívají. Příběh, který nepostrádá jemný český humor, je propojen s barokní hudbou a zasazen do světa baroka. Nejprve byl realizován v americkém Charlotte Ballet, a posléze byl na přání ředitelky Tokyo City Ballet upraven na míru japonskému souboru. V roce 2016 měl premiéru, v roce 2023 následovalo obnovené provedení, a celá inscenace byla natočena japonskou televizi NHK. Poprvé pak byl v červenci 2025 k vidění živě na pražské scéně.