Přesahy

Není kruela jako kruela

Radim Kopáč

Můžeme to číst jako dobrodružný příběh svého druhu. Začalo to poslední rok před covidem (2019), kdy měl pražský knižní veletrh a literární festival Svět knihy kolektivního hlavního hosta – vybrané země Latinské Ameriky. Pak, první rok po covidu (2023), to pokračovalo jedenáctidílným rozhlasovým pořadem na Vltavě (Býk a peří z Quetzala. To nejlepší ze současné hispanoamerické povídky), kde byla postupně představena řada nových a novějších latinskoamerických spisovatelů, jejichž dílo ještě není k mání v českém překladu. A teď, jako finále všech těch skvělých aktivit, vycházejí v pražském Argu Kruely – antologie dvaceti povídek rozprostřených „od Pyrenejí k Andám“. Autoři jsou původem ze Španělska a většiny zemí Latinské Ameriky, včetně tak odlehlých a čtenářsky neprobádaných končin jako Salvador, Bolívie, Dominikánská republika nebo Ekvádor; nejstarší autor je ročník 1942, nejmladší autorka pak 1995. Co je spojuje?

Mládenec na karnevalu Pořadatelka této knihy, renomovaná hispanistka Anežka Charvátová (1965), má ve svém úvodním slovu docela rychle jasno: ti, kdo jsou teď, se ohrazují proti těm, kdo byli včera. Dvacítka zařazených se vymezuje proti autorům generace Roberta Bolaña – která se zase vymezovala proti klasikům druhé poloviny 20. století, spojovaným nejčastěji s proudem globálně rezonujícího magického realismu, jako byli Gabriel García Márquez, Julio Cortázar, Carlos Fuentes nebo nedávno zemřelý Mario Vargas Llosa...

Článek je placený.
Užijte si Divadelní noviny naplno a kupte si předplatné.

Chci předplatné

10 čísel časopisu přímo do vaší schránky
Přístup ke všem článkům Online
Koupit jedno číslo na zkoušku
Slevy pro studenty
Dárkové balení