Divoké vize i lehký smích
Jiří Machalický
David Lynch, jehož výtvarné dílo lze v poměrně hutném záběru zhlédnout v pražském DOXu, ve svých obrazech, kresbách a grafikách roztrhá svět na malé kousky a pak je znovu sestaví. Nic v nich není řečeno jasně, často jsou to „jen“ náznaky něčeho neuchopitelného a tajemného. Jeho výtvarný projev vyvolává trochu strach i napětí, ale také neodolatelnou zvědavost. Stává se vyjádřením napůl tíživých a napůl ironicky zábavných snů. Někdy vyvolává úzkost, jindy naznačuje absurditu současné doby. Připomíná Franze Kafku, protože je napůl vážný a existenciální, nebo dokonce depresivní a napůl až komický. Je to výpověď o citech i pocitech, o lásce, nenávisti a také zoufalství a osamění. V jeho tvorbě se nic nezdá úplně zřetelné, všechno je schované ve spletitých sítích tajemství.

Nekonečná apokalypsa Výstava v přízemních sálech pražského DOXu přináší velký zážitek, protože je živým vyjádřením všeho, co se kolem nás děje, a nezáleží na tom, jestli se nás to přímo dotýká. Svět se tu jeví jako proměnlivé prostředí, ve kterém se prolínají nejrůznější příběhy. Je až neuvěřitelné, co všechno se dá ztvárnit černou a bílou nebo nekonečnými odstíny šedé. Přitom výstava, na které se barva objevuje jen minimálně, působí neobyčejně pestře...
Článek je placený.
Užijte si Divadelní noviny naplno a kupte si předplatné.
Chci předplatné
10 čísel časopisu přímo do vaší schránky
Přístup ke všem článkům Online
Koupit jedno číslo na zkoušku
Slevy pro studenty
Dárkové balení